Pressmeddelande: beslut om budget 2021 skjuts upp till hösten

Socialdemokraterna i Umeå
Miljöpartiet i Umeå

Budgeten för Umeå kommun för 2021 skjuts upp till hösten

Med anledning av Coronapandemin och det osäkra läget har Socialdemokraterna i Umeå tillsammans med Miljöpartiet de gröna i Umeå beslutat att skjuta fram beslutet om budget, uppdragsplan och direktiv för nämndernas verksamhet samt investeringsbudget för 2021-2024 till senare i höst.

En senareläggning av budgeten för 2021 ger mer tid till att analysera skatteunderlagsprognoser och de ekonomiska förutsättningarna för kommande år. Det ger också möjlighet att ta del av regeringens budgetproposition för nästkommande år som presenteras i september.

• Vår ingång är vi vill värna välfärden och jobben och för att göra det behöver vi bästa möjliga underlag för att kunna fatta välgrundade beslut inför kommande år. Därför väljer vi att avvakta till senare i höst när vi har mer underlag från riksdag och regering utifrån nästa års budgetförutsättningar, säger Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande.

• Efter grundliga analyser i budgetberedningen kan vi konstatera att det råder stor osäkerhet kring de ekonomiska förutsättningarna. Detta har lett till slutsatsen att det klokaste valet just nu är att skjuta på budgeten tills dess att vi vet innehållet i regeringens höstbudget, där vi förväntar oss att staten kommer att ta ett ytterligare ansvar. Detta ger oss också mer tid att ta fram förslag för hur vi kan utveckla Umeå på ett hållbart sätt, säger Nils Seye Larsen (MP), gruppledare.

Kontakt för ytterligare information:

Hans Lindberg (S)

Gruppledare Socialdemokraterna i Umeå