Lättläst om EU-valet

Här kan du läsa om vad Socialdemokraterna vill i EU-valet 2019.

Här kan du läsa om vad Socialdemokraterna vill i EU-valet 2019.

Ett demokratiskt och fritt Europa – fritt från extremism
Vi vill stoppa de krafter som försöker slita isär Europa. Vi vill att EU ska ta fajten mot politiska och religiösa extremister, som hetsar människor mot varandra. Grundläggande demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter ska vara självklara i hela Europa.
Vi vill att kvinnor och män ska ha samma friheter och rättigheter. Inget EU-land ska kunna göra det sämre för kvinnor, till exempel genom att begränsa kvinnors rätt till abort.

Fler trygga jobb – genom ordning och reda på arbetsmarknaden
Vi vill att alla som jobbar ska ha bra löner och villkor. Idag kan utländska företag skicka arbetare till Sverige utan att ge dem i närheten av svenska löner. Det tycker vi är fel. Människor som jobbar i Sverige ska inte ha lägre lön bara för att de kommer från ett annat land. Jobbar du i Sverige så ska du ha svensk lön och svenska villkor.
Vi vill ha trygga arbetsplatser. Ingen ska behöva dö eller bli sjuk på jobbet. Arbetsgivaren måste se till att det inte är farligt där man jobbar.

Bättre klimatpolitik
Vi vill att EU samarbetar för att stoppa den globala uppvärmningen. EU ska ställa krav på stora företag att släppa ut mindre koldioxid.
Vi vill göra det enklare att åka tåg till andra länder. Tåg släpper ut mycket mindre koldioxid än flygplan, därför vill vi göra det enklare för vanligt folk att välja tåget istället för flyget.

Läs mer om EU-valet i länken här nedan.

https://www.socialdemokraterna.se/engagera-dig/eu-val/

facebook Twitter Email